Rozdíl mezi našimi zkušenostmi z personálních prověrek a zkušenostmi standardních náborových oddělení ve firmách či organizacích bývá už v samotném zadání. Většinou slýcháváme „Rychle potřebuji najít někoho dobrého, a aby u nás vydržel.“
Personalistovi se v hlavě rozběhne vír myšlenek pohrávající si s jasnou výhrou nebo s případným selháním. Dle jeho mínění se už tolikrát snažil vybrat toho nejlepšího a přesto neúspěšně. Okamžitě hledá vinu nebo viníka. Kandidát nám evidentně lhal, nadřízenému nikdo nesedí; všichni odcházejí, protože nemáme dostatečné benefity a další podobné úvahy. Je to běžná „lidská obrana“.
Z našich zkušeností stojí za to vložit energii do standardního pohovoru. Ano, jsme ze své podstaty více zaměření na výslechy a konfrontace, ale tato část nazývaná behaviorální pohovor je podle nás ideálním řešením pro oblast personalistiky, HR, recruitmentu atp.
V praxi nejde o nic jiného, než cílenými otázkami zjistit od kandidáta na pracovní místo jeho skutečné postoje a preference, očištěné od nadbytečné sebestylizace. Není to nic těžkého, ovšem bez patřičných znalostí, osvobození se od vlastních emocí a velmi pozorného vnímání slov, gest, mimiky i očí, to nejde. Například empatičtější kandidáti z řad obchodních zástupců vás dokáží spolehlivě ukecat.
Jedině tak si můžete říct, že očekávání obou stran se naplnila. Je čistě na Vás, zda chcete vkládat energii do sázení loterie nebo jasně vyhrát.