I když to málokdo přizná, akvizice bývají velice často realizovány převážně na základě emocí. Přesto, nebo spíše právě proto, doporučujeme z vlastní zkušenosti věnovat alespoň tři týdny vlastní nebo externí energie ke zjištění kostlivců.
A jak postupovat? Nejlépe osobním kontaktem zajistit informace od:
- stávajících zaměstnanců na nižších pozicích,
- dodavatelů,
- odběratelů,
- skvělým zdrojem bývají bývalí zaměstnanci nebo bývalí členové managementu. Zde ovšem pozor na relevanci a nutnost třídění těchto informací, zejména s ohledem k motivaci oslovených osob.
A samozřejmě citlivě.
Naše nejčastější zjištění:
- nadhodnocené údaje o rozpracované výrobě,
- nadhodnocená kvalita vztahů v organizaci,
- nadhodnocená míra osobní provozní angažovanosti dosavadního majitele, zakladatele, apod.
- celkově nadhodnocená představa top managementu nebo dosavadního majitele o úrovni procesů ve firmě,
- nadhodnocená očekávání o budoucí obchodní roli dosavadního majitele firmy,
- podhodnocené údaje o stavebně-technických problémech v budovách, areálech nebo infrastruktuře,
- podhodnocené informace o úrovni fluktuace,
- podhodnocené informace o osobní spotřebě stávajícího majitele.
Naopak informace o ekonomické situaci si akviziční týmy již obvykle dokáží zajistit a ověřit.
Zjištění negativních informací k akvírované firmě ještě samozřejmě neznamená nutnost jednání opustit. Ale důležité je vědět.