A to přesně 14 dní poté, co jsem vedl rozhovor s constable Kristýnou Tkáčovou z Metropolitní Policie Londýn. Ze znalosti procesů v Policii ČR v porovnání se srovnatelně velkou Londýnskou Metropolitní Policií to už vypadalo, že se poměry srovnávají.
Ale to až do doby, kdy jsem na firemním autě zjistil opakované poškození vandalem v obvodu jednoho standardního Obvodního oddělení Policie ČR.
Šok 1: Policista odmítl přijmout mnou sepsané písemné oznámení o trestném činu. Podání odmítl převzít s tím, že je potřeba oznámení učinit osobně.
Jak tedy postupují v případě trestních oznámení zasílaných poštou nebo datovou schránkou?
Šok 2: Vzhled přítomného policisty a celkový dojem byl příšerný. Špinavá košile, arogantní jednání ve znění: “Neudělal jste si to někde sám?” anebo “Opakovaně vás vyzývám, odpovězte na otázku…”. Přitom jsem se mu jen snažil vysvětlovat, že informace, které si hodlá zapsat do svého sežvýkaného zápisníku, mu právě předávám k dispozici strukturovaně sepsané na vlastním dokumentu.
Šok 3: Snaha z oznámení o spáchání trestného činu se škodou nad 45 tis. Kč. udělat oznámení o přestupku:
“Víte, já vám to vysvětlím jak to je, my tady budeme 3 hodiny zbytečně sepisovat podání o trestném činu. Bude lepší, když to sepíšeme na přestupek a pak se to případně překvalifikuje. A třeba zjistíme, že se to stalo někde jinde a…”
A co? 🙂
“Víte, my tady máme postupy, kterým ani já někdy nerozumím…”.
Šok 4: Interiér obvodního oddělení a výslechové místnosti. Přestože před přibližně 10 lety došlo ke stavebním úpravám v interiérech policejních objektů. Přesto se tyto úpravy samy o sobě na vnitřní kultuře nepodepsaly. Ve výslechové místnosti polámaný nábytek, špinavé zdi, polystyrenová nástěnka jako z “80 let”. A interiérová kamera záměrně zakrytá kuchyňskou utěrkou.
Šok 5: Stále opakované dotazy na totožnost, přitom již při prvním kontaktu si jeden z přítomných policistů aplikací načetl občanský průkaz a informace pro další využití již tedy měli k dispozici. Kromě samotného elektronicky vedeného spisu tedy žádné zefektivnění práce, vše se zbytečně několikrát manuálně sepisuje.
A to se jednalo o jedno z nejjednodušších možných podání z těch, která běžně řešíváme. Je vidět, že kvalita a efektivita často vůbec nesouvisí s výší příjmů nebo s výší finančních toků do organizace.