Rozdíl mezi našimi zkušenostmi z personálních prověrek a zkušenostmi standardních náborových oddělení ve firmách či organizacích bývá už v samotném zadání. Většinou slýcháváme „Rychle potřebuji najít někoho dobrého, a aby u nás vydržel.“
Personalistovi se v hlavě rozběhne vír myšlenek pohrávající si s jasnou výhrou nebo s případným selháním. Dle jeho mínění se už tolikrát snažil vybrat toho nejlepšího a přesto neúspěšně. Okamžitě hledá vinu nebo viníka. Kandidát nám evidentně lhal, nadřízenému nikdo nesedí; všichni odcházejí, protože nemáme dostatečné benefity a další podobné úvahy. Je to běžná „lidská obrana“.
Z našich zkušeností stojí za to vložit energii do standardního pohovoru. Ano, jsme ze své podstaty více zaměření na výslechy a konfrontace, ale tato část nazývaná behaviorální pohovor je podle nás ideálním řešením pro oblast personalistiky, HR, recruitmentu atp.
V praxi nejde o nic jiného, než cílenými otázkami zjistit od kandidáta na pracovní místo jeho skutečné postoje a preference, očištěné od nadbytečné sebestylizace. Není to nic těžkého, ovšem bez patřičných znalostí, osvobození se od vlastních emocí a velmi pozorného vnímání slov, gest, mimiky i očí, to nejde. Například empatičtější kandidáti z řad obchodních zástupců vás dokáží spolehlivě ukecat.
![](https://premiumsystems.cz/wp-content/uploads/2021/10/pohovor-jpg-1.jpg)
Jedině tak si můžete říct, že očekávání obou stran se naplnila. Je čistě na Vás, zda chcete vkládat energii do sázení loterie nebo jasně vyhrát.